Baterie v automobilu dokáže dodat obrovské množství elektrické energie, avšak ne dostatečně rychle. Kapacitor (kondenzátor) je také zásobárna energie, která dokáže v milisekundách dodat obrovský kus energie. Projevuje se to hlavně při hlasité hudbě, při rytmických basech, úderech bicích... Na pořádnou „pecku“ je třeba mnoho energie. Zesilovač ji potřebuje okamžitě z baterie, ale ta nestačí potřebný proud rychle dodat. Basová pecka tak není takovou peckou jakou měla být. Je tišší, ke konci už nemá síly, bas se ztrácí – doznívá. Když máte kapacitor, tak ten dodá okamžitě potřebnou energii a okamžitě se rychle dobíjí zpět z autobaterie. Zesilovač tak má dostatek energie na nejen na to aby vyslal do woofru potřebně zesílený signál, ale má i dost energie na to, aby basák i okamžitě zastavil – a měl tak „kontrolu nad woofrem“. Zvuk je rozhodně čistější a lepší.
Zapojení kapacitoru : pokud má dodat energii zesilovači, měl by se napojit co nejblíže k němu. Táhneme proto kabely z baterie na kapacitor (plus na plus, mínus na mínus) a stejně tak potom z kapacitoru do zesilovače. Pozor při prvním zapojování kapacitoru! To by se mělo provádět přes přes odpor, který je obvykle součástí balení. Pokud takový odpor není k dispozici můžeme použít třeba i obyčejnou žárovku 12V 21W. když nepoužijeme při prvním zapojení kapacitoru nějaký odpor může dojít při rychlém nabití kapacitoru k jeho nenávratnému poškození.
Vysvětlivky:
REM: Když je autorádio zapnuté, na REM pinu (pin č.5 (viz.zapojení ISO)) je +12V, tímto napětím se sepne zesilovač a kapacitor. Jednoduše řečeno se zesík a kapacitor zapnou s rádiem.
Pokud je autorádio vypnuté, na REM je 0, zesík i kapacitor jsou vypnuté. Je možnost proklemovat na kapacitoru/zesilovači REM s napájecím plus (zes./kapa. bude stále zapnutý), budou Vám ale žrát drahocenou baterii:)
Kapacitor- nabíjení vybíjení:
Skleněné vlákno/odpor přibalené/ý ke kondenzátoru/kapacitoru slouží k vybuzení a tím také ke zlepšení rychlosti nabíjení kondenzátoru. Používáme vždy jen při prvním zapojení (nebo při zapojení po dlouhé době, kdy byl kapa.odpojený od trvalého napájení).
Vlákno/odpor přiložíme z jedné strany k plusovému vodiči a z druhé strany k ke kapacitoru na plusový pól. Počkáme, až vlákno zhasne (15-30sec), poté připojíme plusový vodič k plusovému pólu kapacitoru
Kapacitor- popis funkce:
Pro zvyšující se výkony koncových zesilovačů do automobilů je důležité jejich napájení. Při zesilování vysokých dynamických špiček často nestačí autobaterie dodat těmto zesilovačům potřebný proud a dochází přitom značnému poklesu jejího napětí. Tyto stabilizační kondenzátory se v klidových momentech nabíjí a v případě potřeby dodá do něho akumulovanou elektrickou energii zpět do zesilovače. Zesilovač bude takto pracovat stabilněji a dymačtěji (Zvýšení sytosti hlubokých tónů a hlasitosti)
Vlastní poznámky a postřehy:
Pozn.: Na REM stačí užití slabého průřezu vodiče, není zde praktický zádný odběr.
Pozn.2.: Je vhodné místo ukostřování (GND), natáhnout k zesilovači i kapacitoru mínusový pól kabelem. Kvůli rušení, avšak není nutné, já to tak např. nemám a rušení nepociťuji.
Pozn.3.: Dbejte na to, aby ste netáhly napájení k zes./kapa. podél vedení nezesíleného hudebního signálu z autorádia do zesilovače, může docházet k rušení od alternátoru.
Upozornění:
Na hlavní napájení/ukostření zesilovače a kapacitoru užijte kabely s dostatečným přůřezem a s dostatečnou izolací vodiče! Průřez kabelu doporučován výrobcem zesilovače.
Vždy užijte pojistku (na +12V viz.obr.)! Pojistku umístěte co nejblíže k autobaterii.